Udlandskirker

Rundspørge: Julebasaren afgør økonomien i udlandskirker

Der er kø hele vejen rundt om blokken i Brooklyn, når Den Danske Sømandskirke i New York holder julemarked. Over 100 frivillige bidrager til at afvikle basaren, og arbejdet begynder allerede om foråret med planlægning af vareindkøb. Foto: Anna-Olivia Nielsen & Daisy Flanders

Flæskesteg, rødkål, remoulade, æbleskiver og sild. Op til jul strømmer danskere til julebasar i de danske udlandskirker for at købe ind til jul. For mange kirker er overskuddet fra basaren afgørende

Danske udlandskirker får ingen statslig hjælp. Derfor er julebasarerne, hvor kirkerne tjener penge på salg af dansk julemad, en af årets vigtigste begivenheder

Mange danske sømands- og udlandskirker over hele kloden har i den forløbne måned holdt julebasar.

Ved julebasaren åbner kirkerne dørene for årets største antal gæster samlet på én gang, når især salget af dansk julemad trækker udlandsdanskere indenfor. Her kan danskerne nemlig købe de ingredienser, som udgør enhver dansk jul, og som ikke fås i de lokale supermarkeder. 

”Vi sælger flæskesteg, rødkål, remoulade, laks, smørrebrød, frikadeller, kartoffelsalat og sild. Og æbleskiver, risalamande og lagkager,” siger Selma Ravn, der er præst i Den danske kirke i Paris. Kirken har for nylig holdt julebasar, og regnskabet viser en omsætning på 151.000 euro (cirka 1.128.000 kroner.). Det er omtrent 172.000 kroner mere end sidste år.

”I år slog vi alle rekorder. Når alle regningerne er betalt, kan vi se frem til endnu et år med gudstjenester, koncerter, foredrag, undervisning og sociale arrangementer.” 

Overskuddet går til løn, drift og vedligehold af kirken, og skal derfor helst være så stort som muligt. 

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Julebasarens økonomi

Kirke.dk har fortaget en rundspørge blandt 16 kirker under Danske Sømands- og Udlandskirker (DSUK), der holder julebasar hvert år. Spørgsmålet lød:

Hvor vigtig er julemarkedets eller julebasarens indtjening for kirkens økonomi (kirkens budget til løn, drift, husleje og andre udgifter)? 

2 kirker svarede: Livsvigtig, indtjeningen udgør 80-100 procent af kirkens økonomi det kommende år 

1 kirke svarede: Afgørende, indtjeningen udgør 60-80 procent af kirkens økonomi det kommende år

4 kirker svarede: Meget stor del, indtjeningen udgør 40-60 procent af kirkens økonomi det kommende år

3 kirker svarede: Meget, indtjeningen udgør 20-40 procent af kirkens økonomi det kommende år

5 kirker svarede: En del, indtjeningen udgør 10-20 procent af kirkens økonomi det kommende år

2 kirker svarede: Indtjeningen har ingen betydning for vores økonomi