Det faglige råd

I denne serie deler kolleger gode idéer, der kan styrke og inspirere det daglige arbejde i kirken eller organisationen. Har du et nyttigt tip, som andre kan have gavn af, så send en mail til Kirke.dk.

Sognepræst tilbyder cafémøder med folk, der melder sig ud

Udmeldelser forbigås ofte med tavshed i folkekirken. Men for sognepræst Jens Ole Christensen har det stor værdi at spørge folk hvorfor. Læs hvordan i denne udgave af det faglige råd

"Jeg har formuleret et standardbrev, som jeg varierer en smule fra gang til gang. Så spørger jeg, om de vil give mig en begrundelse," siger Jens Ole Christensen. Foto: Heiner Lützen Ank.

De fleste sognepræster tager imod udmeldelser uden at spørge ind til, hvad årsagen egentlig er. Men sognepræst Jens Ole Christensen fra København kontakter alle, der melder sig ud og spørger: Hvorfor?

"Jeg har formuleret et standardbrev, som jeg varierer en smule fra gang til gang. Så spørger jeg, om de vil give mig en begrundelse," siger Jens Ole Christensen.

I brevet (se faktaboksen) skriver han, at han har modtaget udmeldelsen og vil ekspedere den. Men så tilføjer han, at han er nysgerrig efter at høre, hvorfor vedkommende ønsker at udtræde: "Det kan jeg uden tvivl lære noget af."

Han inviterer til enten et skriftligt svar eller et møde i kirken eller på en café i nærheden, hvor han holder sin træffetid hver fredag.

"Som regel svarer de venligt på mail, de fleste kort, nogle lidt længere. Ofte angiver folk den årsag, at de aldrig har troet på Gud, og det vil de træffe konsekvensen af nu."

Fik idé efter ateistkampagne

Der er ikke krav om, at sognepræster skal kontakte udmeldte personer. Jens Ole Christensen har selv indført denne praksis. Han fik ideen, efter Ateistisk Samfunds udmeldelseskampagne tilbage i 2016, hvor over 10.000 personer meldte sig ud af folkekirken på tre måneder.

Han er sognepræst i Fredens-Nazaret kirker på Østerbro i København. Et ungt kvarter, og det er da også fortrinsvist yngre mennesker, der vinker farvel til kirken.

Selvom han vil betegne sig selv som missionsk, er der ikke et missionerende sigte med at spørge folk ind til deres årsager til en udmeldelse. Værdien ligger i samtalen med den enkelte.

"Det giver mig en fornemmelse for folks begrundelser. Man kan måske gøde jorden for en samtale en anden gang."