Her møder du kirkelivet på årets store bogfestival

Den årlige fejring af bogen er lige om hjørnet. Kirke.dk viser her vejen til kirkerelevante arrangementer ved dette års Bogforum i Bella Center i København

Bogforum er Danmarks største litterære event og afholdt hvert år siden 1992.
Bogforum er Danmarks største litterære event og afholdt hvert år siden 1992. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Med mere end 200 udstillere og over 340 arrangementer er dette års Bogforum tætpakket med litterære oplevelser. Her er et udvalg de arrangementer, der handler om kirke, tro og kristendom:

Fredag den 4. november

Kathrine Lilleør og Rasmus Skov Borring

Kom og syng Bogforum i gang. Pianist og sangvært Rasmus Skov Borring får selskab af sognepræst Kathrine Lilleør, som fortæller om sine yndlingssange.

Hvor: Store Scene, Stand A1
Hvornår: 10:20

Sørine Gotfredsen og Lone Kølle Martinsen

Sørine Gotfredsen og Lone Kølle Martinsen i samtale om Grundtvig og hans virke. 150 år efter sin død er Grundtvig stadig aktuel. I "Den store mand – Nye fortællinger om Grundtvig" undersøger en række eksperter de mange og ofte modstridende forståelser af Grundtvig.

Hvornår: 12:00

Lisbeth Smedegaard Andersen

Bibelen er skrevet af mænd og for mænd. I den proces er kvinderne blevet skrevet ud af historien. Teolog, salmedigter og kunsthistoriker Lisbeth Smedegaard Andersen trækker i "Bibelens kvinder" de væsentligste kvindeskikkelser fra Bibelen frem i lyset. Anders Ellebæk Madsen interviewer.

Hvornår: 13:00

Kristian Bøcker

Hvad er kirke og kristendom? De ti bedste svar på de ti største spørgsmål. Mød teologerne Kristian Bøcker og Birgitte Stoklund Larsen.

Hvornår 16:30

Lørdag den 5. november

Bertel Haarder

Bertel Haarder er højskolemand, før han er politiker, og det er også højskolen og det grundtvigske, der sammen med litteraturen og kunsten er drivkræfterne i hans liv – og bundklagen i bogen "En frygtløs tænker". Torben Steno interviewer.

Hvornår: 11:00

Anne-Cathrine Riebnitzsky og Erik Skyum-Nielsen

En bog for livet. Anne-Cathrine Riebnitzsky og Erik Skyum-Nielsen i samtale om "Bibelen 2020". Er det en vellykket oversættelse? Hvorfor er Bibelen værd at kende? Johannes Baun moderer.

Hvor: Bibelselskabet, Stand C2-030
Hvornår: 14:00

Ulla Morre Bidstrup og Peter Nejsum

Forfatterparret Peter Nejsum og Ulla Bidstrup taler om den dokumentariske "Min morfars hemmeligheder. Brevene fra Anden Verdenskrig". Interviewer: Journalist Else Marie Nygaard.

Hvornår: 16:30

Søndag den 6. november

Søren Holst og Christoffer Emil Bruun

Er der en frelser til stede? Hør forfatter Søren Holst i samtale med Christoffer Emil Bruun om bogen "Messias", der optegner baggrunden for Det Nye Testamentes forventning om en frelser.

Hvor: Bibelselskabet, Stand C2-030
Hvornår: 13:00

Maja Lisa Engelhardt

Den populære billedkunstner Maja Lisa Engelhardt præsenterer den rigt illustrerede "Troens almanak 2023".

Hvornår: 13:30

Martin Schwarz Lausten

Kirkehistoriker Martin Schwarz Lausten om politik, religionskrig og tro i 1500-tallet baseret på bogen "Gesandt for kongen". Interviewer: redaktør Anders Ellebæk Madsen.

Hvornår: 14:30

Kåre Gade

Anders Ellebæk Madsen taler med Kåre Gade om personlige trosforhold, kristendom, tradition og tro. Samtalen tager udgangpunkt i Kåre Gades bog "Traditionen tro".

Hvor: Debatscenen, Stand Foyer F7
Hvornår: 15:00

Det fulde program kan ses her.