Det skal vi opleve på Himmelske Dage: Mulighedernes Marked, Hartmut Rosa og Knirkerevyen

Kirke.dk har spurgt tre deltagere om deres anbefalinger til dette års kirkefestival. Læs, hvad Mads Christoffersen, Charlotte Ekstrand og Johannes Konstantin Neergaard glæder sig til at opleve

Mads Christoffersen, Charlotte Ekstrand og Johannes Konstantin Neergaard. Foto: Heiner Lützen Ark/Niels Mose/Jacob Mejer Nielsen

Kristi Himmelfartsdag åbner Himmelske Dage, hvor deltagere fra alle hjørner af dansk kirkeliv mødes til kirkefest i Roskilde. Her kommer nogle af deres anbefalinger.

Mads Christoffersen, generalsekretær for Danske Kirkers Råd

"At anbefale tre ting ud af de mere end 450 arrangementer på Himmelske Dage er en umulig opgave."

Denne artikel er en del af dette tema:
Himmelske Dage

"Men man bør opleve gudstjenesterne som for eksempel åbningsgudstjenesten den 26. maj klokken 14 i Byparken. Her samles tusindvis af folk fra hele landet og gæster fra udlandet for at skyde det hele i gang."

"Mulighedernes Marked. Her kan man møde en meget bred vifte af organisationer og foreninger, der også udgør det, vi kalder 'kirkedanmark'."

"Samtalerne. Vælg mellem de mange samtaler og debatter om kirke og samfund. Prøv at udfordre dig selv ved at deltage i arrangementer med nogle, du ikke havde troet, du ville høre eller møde."

Charlotte Ekstrand, redaktør på Forlaget Eksistensen

"På Eksistensens stand om fredagen kan man møde seks forfattere fra den populære bogserie "Kristendommen ifølge..." Mød op og hør Søren Ulrik Thomsen, Lotte Heise, Jens Christian Grøndahl, Paula Larrain, Lisbeth Smedegaard Andersen og Niels Brunse fortælle om deres forhold til og vej til troen."

"Den tyske sociolog Hartmut Rosa har fundet vej til danskernes hjerte, fordi han som få kan sætte ord på, hvordan mennesket finder sin meningsfulde plads i verden. Sidste år udgav Eksistensen hans store værk "Resonans" på dansk. Rosa er at finde tre gange på Himmelske Dage. Dels i samtale med Miroslav Volf, dels i samtale med Svend Brinkman, dels i et selvstændigt foredrag. Vi kan varmt anbefale at opsøge mindst et af arrangementerne."

Åbningsgudstjenesten ved Himmelske Dage må man ikke snyde sig selv for. Der er der det hele skydes i gang, det er der, man mærker suset af sammenhold og forventning. Det er der salmesangen bruser, når vi sammen synger i det store kor. Det er der, vi hilser på hinanden og ønsker alt godt for festivallen.

Johannes Konstantin Neergaard, musiker og komponist

"Det er i sig selv stærkt, når kirkelig kultur fremviser en bredde, der inkluderer musik af Per Nørgård, Queen og Oh Land. Og så er der er jo meget mere endnu."

"Thure Lindhardt sætter Grundtvig i scene sammen med den vidtfavnende musiker Søren Gemmer, som man også kan møde sammen med Janne Mark til en spændende fællessangskoncert. Det kan kun blive godt."

"Kirketjeneren, der 'lige har slået en sognepræst ihjel', er noget af det, jeg har grint mest af i kirkelige sammenhænge. Holdet bag Knirkerevyen melder sig klar med flere hylemorsomme vinkler på livets skæve gang i folkekirken, og det trænger vi til."

"Svend Brinkmann og sociolog Hartmut Rosa inviterer til debat om det, ’der tæller i tilværelsen’. Den slags arrangementer forbinder jeg med noget af det bedste ved Himmelske Dage: Åbne diskussioner om eksistensen, der inviterer både kirkefolk og alle andre indenfor."