Hyrdebrevet: Rådvilde præster: Hvordan skal vi bede for kongehuset?

Efter den seneste tids uro i kongehuset er mange præster i tvivl om, hvordan de skal bede for kongehuset. Derfor har Hyrdebrevet talt med en række eksperter om den rette bøn

Skulle ham Joachim ikke bare tage en tude-oblat! Min søn, Paulus-Emanuel, kan da heller ikke kalde sig suppleant til menighedsrådet ved Den tilsandede Kirke bare fordi jeg er det. Sådan lyder analysen fra kirkeanalytiker Myrna Mogensen efter uroen i kongehuset. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet)

Hvordan skal jeg bede for kongehuset? Dét spørgsmål tumler mange præster med efter den seneste tids uro i kongehuset. Hyrdebrevet har forelagt spørgsmål for en række kirkelige meningsholdere og bedt dem dele deres bøn for kongehuset med kolleger.

Friskpræsten Heidi Mums, Spinninge sogn:

”Velsign og bevar vores dronning, Daisy, og hele dronningens hus. Isch”!

Surpræsten Ejnar Knast, Brokkelev-Nederen-Surmose-Tristed pastorat:

”Velsign og bevar vor dronning, Margrethe den anden, og hele dronningens hus”

Kirke- og kultmedarbejder Yrsa Krumborg, Sprudlinge Kirke:

”Velsign og bevar vores kære og kloge dronning, Margrethe, og hele dronningens hus – inklusive grev Henrik og komtesse Athene. Og så har jeg udviklet endnu en klud efter dåbskluden, vielseskluden og begravelseskluden, nemlig kongekluden. Den var egentlig til prins Henrik, men jeg tænker, at andre nu kan bruge den.”

Kirkeanalytiker Myrna Mågensen, Ingers Hotel i Hulsig:

”Jeg er rygendes uenig. Skulle ham Joachim ikke bare tage en tude-oblat! Min søn, Paulus-Emanuel, kan da heller ikke kalde sig suppleant til menighedsrådet ved Den tilsandede Kirke bare fordi jeg er det. Det har jeg da for længst meddelt ham.”

Kongelig Konfussionarius Henrik Ewigh-Poulsen, mens han forgæves søger at løbe kronprinsen op:

”Velsign og bevar vor dronning, Margrethe den Anden, og hele dronningens hus. For så vidt”.