Hyrdebrevet: De stiller op til bispevalget på Fyn

Allerede få timer efter at biskop Tine Blindhardt havde annonceret sin afgang, var de første kandidater klar til kampen om den fynske bispestol. Hyrdebrevet kan her afsløre kandidaternes navne

Knap er den ene biskop indsat, før den næste går på pension. Nu er det vælgerne i Fyens Stift, der skal vælge ny biskop – og der er nok at vælge imellem. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet)

Knap var blækket tørt på den pressemeddelelse, der fortalte, at den fynske biskop, Tine Blindhardt går af, før de første kandidater var på banen. Og der er både gamle kendinge og nye ansigter blandt bejlerne til bispestolen. Her følger deres navne og valgudtalelser:

Louise Højstemt Frankly: ”Jeg vil gøre Fyens Stift til et Lutherfrit stift. Og så garanterer jeg for, at hele Fyn vil opleve gudstjenestens transformerende kraft, når vi ikke længere skal snakke om al den synd og skyld og død og helvede.”

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Therese Strand Koldirøvski: “Jeg vil gøre Fyens Stift til et vaccinefrit stift, hvor læger og andre nazister ikke bestemmer, om man må smitte i kirken.”

Rasmus Nøjsom: ”Jeg har siden 2002 planlagt at stille op på Fyn. Jeg er jo kendt for min fynske barndom i Bellinge, hvor jeg løb rundt på bare ben i både kirke og forsamlingshus. Så i tilfælde af, at jeg må stå af i Roskilde, hopper jeg på toget til Fyn.”

Ulla Thorshammer: ”Jeg har som beredskabsprovst været beredt til bispestolen så længe, at hvis det glipper i Roskilde, vil det være naturligt at fortsætte på Fyn. Jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden bispevalgkamp.”

Peter Helt-Ude-I Den-Grønne-Skov-Jakobsen: ”Jeg vil gerne prøve et andet stift. Det er ligesom, det er ved at være nok med København.”

Endelig stiller Pelle Gregorius Lindhardt på 9 ½ år op til bispevalget. Pelle har ikke udsendt en valgudtalelse. Velinformerede kilder oplyser dog, at han stiller op, så der fortsat kan være en Lindhardt som biskop. ”Alt andet vil være unaturligt,” forlyder det.