Hyrdebrevet: Myrna Mågensen afslører sin foretrukne kandidat til bispestolen i Aalborg

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: Hvem vil den kendte og indflydelsesrige kirkeanalytiker Myrna Mågensen anbefale som den næste biskop i Aalborg? Rygterne har svirret, spekulationer været mange og spændingen nærmest ulidelig. Nu kan Hyrdebrevet Søndag Morgen løfte sløret

Alle bispekandidater ved, at den toneangivende kirkeanalytiker Myrna Mågensen kan afgøre udfaldet af valget. Nu har hun afgjort sig for, hvem hun støtter. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Kgl. Hoffotograf Henrik Elflet

Gætterierne har været utallige og korridorsnakken ustoppelig:

Hvem vil Myrna Mågensen anbefale? Ikke mindst gennem de seneste uger af valgkampen har spørgsmålet presset sig på. Men nu – få dage før afstemningen begynder – fortæller den kendte kirkeanalytiker, hvem hun støtter.

Og spørgsmålet er, om ikke det bliver Myrna Mågensens støtte, der afgør valgkampen. Hyrdebrevet har mødt den skarpe kirkeanalytiker ved hendes stambord på Hotel Inger i Hulsig

"Jeg er rygendes uenig," forklarer Myrna Mågensen. "Altså med de tre såkaldte kandidater. Der er jo ingen grænser for, hvor meget de vil komme rundt i stiftet, hvis de vinder. Og de vil alle sammen passe godt på alle sogne. Og være med i alle medier."

"Men vi ved jo, hvordan det går, når de først er valgt. Så er det konferencer og komiteer og udvalg mig her og der. Næææh, vi har brug for frisk blod – og kød. Derfor anbefaler jeg simpelthen Bertil Haarder. Og skulle han komme her forbi Hotel Inger i Hulsig, vil jeg ikke afvise, at han og jeg kunne…" (fork. af red.)

Analyse: Se, hvad stillerne kører i

I forlængelse af Kirke.dk's utallige grafikker om stillerne til bispevalgets i Aalborg bringer Hyrdebrevet her søjlediagrammerne, der viser stillernes foretrukne transportmidler i procentandele:

Foto: Hyrdebrevets analyseafdeling