Hyrdebrevet: Grundigt Fjogrum slås for små sognes selvbestemmelse - fortæller dem, hvilken bispekandidat de skal vælge

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: Hvis I stemmer på den forkerte bispekandidat, forsvinder sogne, kirker og alle højskolesangbøger i Nordjylland, advarer formænd for Grundigt Fjogrum, der dog ikke udtaler sig som formænd for Grundigt Fjogrum

Her ses bymidten i et af de nordjyske sogne, som Grundigt Fjogrum frygter vil blive nedlagt, hvis vælgerne i Aalborg Stift stemmer på "hende der fra Horsens". (Hyrdebrevet - enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Martin Dam Kristensen/Ritzau Scanpix

Af Kirsten Mageløs Andersen og Morten Luther Thaysen, formand og formand i Grundigt Fjogrum

Det lokale selvstyre i folkekirken er det vigtigste. Derfor blander vi os naturligvis i bispevalgkampen i Aalborg. For som Grundtvig spurgte: ”Er lyset for de lærde blot?”

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Nej, siger vi. Selvfølgelig ikke. Og da slet ikke helt deroppe nordpå. Der er jo flere blålys end nordlys på de kanter!

Og selvom vi ikke udtaler os som Grundigt Fjogrum, vil vi som formand og formand i Grundigt Fjogrum alligevel godt lige sige, at hvis I for eksempel stemmer på hende der fra Horsens, så er I eddermame selv ude om det. Så får I en koncerndirektør. Så forsvinder sognene og sikkert også kirkerne for ikke at nævne alle højskolesangbøgerne i sognegårdene.

Men, siger vi, frygt ej for, hvad verden kalder sin nødvendighed af stål! Så stem på Thomas. Han vil lade sognene bestemme alt og aldrig nedlægge et sogn. Heller ikke selv om der ikke er flere beboerne. For det skal de selv bestemme så.