Hyrdebrevet: Biskopper indfører læsekontrakter for præster

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: "Vi har en fornemmelse af, at en del præster læser for lidt i Biblen og så kommer de til at tro på alt muligt andet, end de skal." Folkekirkens biskopper har lært af folkeskolen og indfører læsekontrakter for præster

Bisperne er begejstrede over deres tiltag, der forpligter præsterne i folkekirken til hver dag at skrive på ”pastor-intra”, hvor meget de har læst i Bibelen. (Hyrdebrevet - enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Iris Scanpix

Nu er det slut for præsterne med udenlandske romaner, teologisk faglitteratur eller Kristeligt Fagblad. Fremover skal der læses i Bibelen – hver dag!

Folkekirkens biskopper har lært af folkeskolen og indfører læsekontrakter for præster. Ligesom landets skoleelever hjemmefra - over elev-intra - kan indberette, hvor meget de har læst, skal landets præster fremover hver dag skrive på ”pastor-intra”, hvor meget de har læst i Bibelen.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

"Vi har en fornemmelse af, at en del præster læser for lidt i Biblen og så kommer de til at tro på alt muligt andet, end de skal. Og nogle af dem holder også helt op med at tro. Og det giver et værre bøvl. Derfor indfører vi nu bibel-læsekontrakter, så vi sikrer os, at præsterne læser i Bibelen," fortæller biskop på Fyn, Tine Blindhardt.

Bisperne er alle meget begejstrede for tiltaget. Biskop i Aarhus, Henrik Ewigh-Poulsen uddyber:

"Vi har jo alle lovet, at hvis vi blev biskopper, ville vi for så vidt besøge alle præster og menighedsråd hele tiden. Og det var jo slet ikke ment på den måde. Men nu kan vi sidde hjemme og følge med. Personligt ser jeg frem til at sidde i mit sommerhus i Udbynederen og følge med i, hvad de læser ude i sognene. For så vidt."

"Ja, og vi kan også tjekke, mens vi er til vigtige kirkekonferencer ude i verden." supplerer biskop i Viborg, Henrik Stubmark.

Valgmenighedspræst Henrik Højmesse glæder sig:

"Jeg skulle faktisk lige til at melde mig ud af Folkekirken, men jeg bliver lidt endnu. Det kan kun gå fremad, hvis andre også begynder at læse i Bibelen. Jeg har jo længe nærmest været alene om det."

Rettelse fra Kirke.dk:

Vi skrev tidligere, at det var biskop Marianne Christiansen, der skulle prædike ved Folketingets åbning. Det viser sig imidlertid, at det er biskop Marianne Gaarden. Gaarden saa gaarden – men den gik ikke! Vi beklager.

Mvh redaktør Hardkåre Gade