Sådan får genbrugsbutikkerne del i julehandlen

LÆS ELLER GENLÆS: Det er nu genbrugsforretningerne skal gøre klar til jul og med et øget fokus på genbrug, er det oplagt at gå efter en bid af kagen, når julehandlen for alvor sætter ind. Leder af Mission Afrika Genbrug, Bente Mikkelsen Pahus, giver gode råd

Vil man have del i julehandlen, er det vigtigt, at de rette varer stilles frem i butikken. I julen kigger kunderne særligt efter unikke gaveideer både i ting og sager, tekstiler, bolig, køkken, møbler og tøj, samt børnelegetøj og børnetøj. Foto: Jesper Rais / Mission Afrika

Så er landets genbrugsbutikker ved at gøre klar til julen og pynten skal ud nu. De fleste af Mission Afrikas butikker får julepynt ind hele året, men mest lige før og efter jul, selvfølgelig.

Oveni det dejlige salg af pynt er der også den egentlig julehandel. Mange butikker deltager i lokale julemarkeder og gør også ekstra ud af at byde kunderne på kaffe og småkager. Butikkerne bruger juletiden på at hygge om kunderne og give ekstra tid til medarbejderpleje.

Medarbejderne er dygtige til at trække lækre og interessante varer frem på hylderne. Der er pres på salget i både november og december, og der arbejdes ekstra for at få flere varer sat ud, og butikken pyntet op. I julen kigger kunderne særligt efter unikke gaveideer både i ting og sager, tekstiler, bolig, køkken, møbler og tøj, samt børnelegetøj og børnetøj.

Danskernes juleindkøbsvaner har ligesom årets øvrige indkøb fået mere fokus på genbrug. Det betyder også, at vi er blevet bedre til at give gaver, der ikke kan byttes.

Jul i genbrugsbutikken
Jul i genbrugsbutikken Foto: Bente Mikkelsen Pahus

Når man vælger at shoppe genbrug til julegaverne, får man også bedre mulighed for at give mange flere gaver, og måske er det her, genbrug virkelig skiller sig ud fra andre former for shopping. Gaverne herfra er nemlig ofte købt efter en god jagt. Der er lagt liv og sjæl i at finde den rette ting, som måske særligt fortæller en historie om enten modtageren eller om giveren. I genbrug købes der gaver med hjertet, og der købes flere gaver.

I Mission Afrika bruger vi ikke mange penge på annoncering. Det er en udfordring med den øgede konkurrence på markedet, fordi den også på sin måde fordrer, at vi bruger penge på reklame. Kroner vi egentlig hellere vil drive missions- og udviklingsarbejde for. Hvis vi skulle investere stort i en landsdækkende buskampagne, kunne det være med sloganet ”Unik jul med hjerte – genbrug på ønskesedlen”.

I genbrugsbranchen skal vi turde stole på, at kunderne godt forstår, at shopping hos os - især i julen - er en shopping udenfor egentlig konkurrence med det kommercielle marked.

Som altid jagter vi den gode, livgivende handel med et fantastisk formål. Genbrugsorganisationer er alle med til at støtte livet, enten i Danmark eller ude i verdens brændpunkter.

Derfor er vi en særligt god indkøbsmulighed i julen. Ligesom genbrug giver mening i den cirkulære globale økonomi, således giver genbrug også mening i den cirkulære personlige økonomi.

Det liv, de frivillige giver hinanden i arbejdet med butikkerne, giver de videre til andre. Derfor er det en god ide at være særligt opmærksom på at hygge om kunderne i juletiden. Slå en samtale an, byd på kaffe, skab særlige hyggehjørner i butikkerne med fokusvarer.

Glædelig jul og velkommen i butikker over hele landet!

Bente Mikkelsen Pahus er leder af Mission Afrika Genbrug.