Konfirmandunderviser: Når livet er hårdt, er det godt at kunne sit fadervor

"Jeg mener, det er vigtigt for konfirmanderne at lære, hvordan man kan tro. Tro er ikke viden, men begynder måske som et håb og kan siden vokse til tillid og måske endda vished," siger stud.theol. konfirmandunderviser Samuel Skadkær-Munch

Når konfirmanderne provokeres over radikaliteten i Jesu lære om næste- og fjendekærlighed, eller når det går på for dem, hvor absurd og fantastisk det er, at Gud selv døde for dem – det gør mig høj, siger Samuel Skadkær-Munch. Foto: Josefine Mikuta Poulsen

Hvordan ser dit undervisningsforløb ud?

"Jeg har ladet mig inspirere af en række forskellige materialer, der henvender sig til unge – blandt andet Ungdomsalfa, som er et undervisningsmateriale om elementærkristendom og YFC’s Rock Solid, der har forskellige lege og aktiviteter, der kan variere undervisningen."

"Jeg mener, det er vigtigt for konfirmanderne at lære, hvordan man kan tro. Tro er ikke viden, men begynder måske som et håb og kan siden vokse til tillid og måske endda vished. Derfor er det også vigtigt for mig at undervise om tro og viden, fordi der på dette punkt er så mange fordomme om den kristne tro, som i de fleste tilfælde ikke passer. Derfor læser jeg altid skabelsesberetningerne med mine konfirmander og underviser dem i, hvilket grundlæggende menneskesyn, der findes dér: at vi er skabt og elsket fra første færd."

Hvad er det vigtigste at komme igennem med?

"Jeg synes, at det vigtigste en konfirmand kan lære, er at bede. Fadervor lærer jeg dem at bede frem for blot at lire det af som remse – blandt andet ved at introducere en åndedrætsøvelse, så de kan samle sig og komme til sig selv, hvilket ofte er nødvendigt, når man underviser om eftermiddagen."

Denne artikel er en del af dette tema:
Funktionspræsten

"Derudover skal de vide, hvad basal kristendom går ud på og blive fortrolige med højmessen, hvilket er en noget større opgave at skulle klare. Men jeg mener, at man er kommet langt, hvis man får introduceret dem til et helligt rum, hvor de kan falde til ro og finde sig selv i Guds kærlighed."

Er der noget dine konfirmander absolut skal kunne efter forløbet?

"Har de lært trosbekendelsen, fadervor og at være til stede i bønnen, da er de i min mening klædt godt på til livets udfordringer. Og så synes jeg, at det er vigtigt, at de får et godt indtryk af kirken, så de ved, at de altid kan komme tilbage."

"Jeg forsøger at arbejde meget med bøn, for når livet er hårdt er det godt at kunne sit fadervor. Når man står midt i det og måske har det svært, er det nemlig ikke sikkert, at man selv formår at formulere en bøn."

Har du en særlig succes- og rædselshistorie fra forløbene?

"Når konfirmanderne provokeres over radikaliteten i Jesu lære om næste- og fjendekærlighed, eller når det går op for dem, hvor absurd og fantastisk det er, at Gud selv døde for dem – det gør mig høj. Altså når evangeliet berører deres liv og anfægter dem eller giver dem noget at tænke over."

Læs også: