Kommunikationsrådgiver: Lad os takke Høsterkøb Sogn for at dele deres erfaringer

Kritikken af Høsterkøb menighedsråd er forudsigelig. Lad os håbe, at andre sogne ikke lader sig skræmme af risikoen for at få ørerne i maskinen, men også gerne vil dele deres erfaringer og dermed inspirere os

"Jeg bifalder ikke deres valg af løsninger, men det behøver jeg heller ikke for at anerkende initiativerne. Al udvikling bygger på, at nogen tør prøve noget uprøvet," skriver kommunikationsrådgiver Claus Due om det omdiskuterede Høsterkøb Sogn. Foto: Høsterkøb Kirke

Menighedsrådet i Høsterkøb har gjort noget usædvanligt i folkekirken.

De har fundet det, de selv oplever som løsningen på de udfordringer, de har i sognet omkring menighedens engagement. De er så begejstrede for succesen, at de har brugt kræfter og ressourcer på at fortælle os andre om det ved at udgive en lille bog og sende den til landets menighedsrådsformænd. Det fortjener efter min vurdering anerkendelse, uanset om man bifalder de løsninger, de har valgt, eller ej.

Jeg bifalder ikke deres valg af løsninger, men det behøver jeg heller ikke for at anerkende initiativerne. Al udvikling bygger på, at nogen tør prøve noget uprøvet. Prøver grænser af. Løber en risiko for at ramme ved siden af. Og ikke mindst risikerer for at skulle stå skoleret for den etablerede mening.

Mon ikke de fleste menighedsråd jævnligt drøfter, hvordan de kan blive endnu bedre til at fastholde konfirmandernes engagement efter konfirmationen? Hvordan de kan styrke antallet af dåb? Eller motivere den unge mand til oftere at komme i kirken?

Mon ikke også diskussionen ofte går på, hvor langt man skal gå for at modernisere aktiviteterne uden at give køb på de kristne grundværdier og traditioner på populismens alter.

Høsterkøb menighedsråd er gået langt. Efter kritikken at dømme for langt. Men deres valg er et resultat af de samme overvejelser, vi alle gør. Og vi må ikke glemme, at de har oplevet en succes. De har nået deres mål. Og de er begejstrede for det.

Høsterkøb menighedsråd kunne have holdt deres erfaringer for sig selv og blot glædet sig over, at de havde valgt en vej, der virkede for dem. Det havde været nemmest for dem, men de valgte at gøre det modsatte. De lavede en lille bog og rundsendte den til os andre, og den primære negative reaktion var nok ikke det, de havde håbet på.

Men det er modigt gjort, måske endda naivt ikke at kunne forudse reaktionen, der desværre på mange måder er forudsigelig. Høsterkøb er et helt nyt sogn, der etablerede sig medio sidste år, og det er måske naturligt, at de nye i klassen gør ting, de andre ikke er vant til og bliver mobbet derfor.

Jeg synes, vi skal takke Høsterkøb menighedsråd for at dele deres erfaringer med os andre. Lad os håbe, at andre sogne rundt omkring i landet, der søsætter initiativer, ikke lader sig skræmme af risikoen for at få ørerne i maskinen men også gerne vil dele deres erfaringer og dermed inspirere os.

Jeg er ikke enig i Høsterkøbs valg af løsninger, men jeg kan sikkert lære af det alligevel. Det tror, jeg vi alle kan.

Claus Due er indehaver af rådgivningsvirksomheden Dialog med Sognet