Hjælp os med at skrive orgelmusik til spaghettien - vi skal mætte både krop og sjæl!

Organist og stifter af Orgelklubben savner korte, nedskrevne præludier af høj kvalitet til børne- og familiegudstjenester. Derfor udskriver Orgelklubben i samarbejde med Kirke.dk en komponistkonkurrence

"De største succeser har været de gange, hvor mine elever på mellem 5 og 15 år selv har spillet præludiet eller postludiet. Så er der fuld opmærksomhed fra lytterne," skriver organist Katrine Immerkjær Kristiansen. Foto: Leif Tuxen

Næsten hver dag kan danske familier transportere sig fra kirke til kirke for at spise spaghetti og få en gudstjeneste i børnehøjde. Rigtig mange kirker holder nemlig gudstjenester i børnehøjde og styrker bagefter fællesskabet ved at spise sammen – spaghetti, lasagne, frikadeller eller andet børnevenligt mad.

Men hvad gør vi som organister, der ønsker at vise orglet frem og spille, så vi kan røre alle fremmødte? Jeg har ofte haft store intentioner om orgelværker, jeg kunne spille til disse gudstjenester, men det virkede ikke. Der var for lang vej til klimaks i musikken.

Eller de unge lyttere forstod ikke min reference, så de mistede koncentrationen og begyndte at rode rundt på gulvet, hive hinanden i håret, prikke fingre i ørene på sidemanden, så deres irritation overdøvede orglet, og min ærgrelse varede hele vejen hjem. For sådan er børn - der er kontant afregning.

De største succeser har været de gange, hvor mine elever på mellem 5 og 15 år selv har spillet præludiet eller postludiet. Så er der fuld opmærksomhed fra lytterne. Pludselig kan de se, at vejen fra kirkebænk til orgelbænk ikke er lang.

Selvfølgelig er der også mange organister, der kan finde flotte værker eller improvisere et herligt præludium til Jonas og Hvalen, påskeugen eller et af de andre temaer, der bruges til familiegudstjenester. Og jeg er sikker på, de kan få både børn og forældre til at være lutter øren.

Men jeg tror også, at der er andre end mig, der kunne tænke sig korte, nedskrevne præludier af høj kvalitet til disse familiegudstjenester – både værker af sværhedsgrad til uddannede organister og lettere værker til børn og unge, der spiller orgel.

Derfor udskriver Orgelklubben nu i samarbejde med Kirke.dk en komponistkonkurrence om orgelværker af højst et minuts varighed til brug ved børnegudstjenester.

Lad dig for eksempel inspirere af temaer som:

• Jul
  • Påske
  • Pinse
  • Allehelgen
  • Store Bededag
  • Kristi himmelfart
  • Skabelsen
  • Høst
  • Kyndelmisse
  • Dåben
  • Fastelavn

Eller friere emner som:

• Børnesange
  • Den barmhjertige samaritaner
  • Kain og Abel
  • Stormen på søen
  • Jonas og hvalen

Du kan indsende værker indtil den 1. september, hvorefter en jury bestående af organist og professor Bine Katrine Bryndorf, domorganist Kristian Krogsøe, organist Philip Schmidt Madsen, biskop Peter Skov-Jakobsen og mig selv vil vurdere værkerne.

Tre vinderkompositioner belønnes med et abonnement på fagmediet Kirke.dk, mens de bedste værker publiceres i en samling på Forlaget Mixtur.

Jeg håber, du har lyst til at bidrage.

Læs mere om konkurrencen, og hvordan du deltager.

Katrine Immerkjær Kristiansen er organist i Brøndby Strand Kirke og grundlægger af Orgelklubben.