Overblik: Her er Folketingets nye Kirkeudvalg

Det nye Kirkeudvalg kommer til at bestå af 29 medlemmer fordelt på alle Folketingets partier med undtagelse af Alternativet

Folketinget har fået nyt Kirkeudvalg, der efter sommerferien er klar til at begynde det kirkepolitiske arbejde. Ny formand for udvalget er Julie Skovsby (S). Foto: Anders Hviid/Folketinget

Det bliver den 40-årige socialdemokrat Julie Skovsby, der overtager formandsstolen i Folketingets Kirkeudvalg. Udvalgets nye næstformand bliver tidligere finansminister Kristian Jensen (V).

Herudover får repræsentanter fra alle Folketingets partier, med undtagelse af Alternativet, sæde i det nye Kirkeudvalg. Samlet set sidder 29 folketingsmedlemmer i kirkeudvalget.

Uprøvet kort overtager formandskabet efter kirkepolitisk veteran

Julie Skovsby er som ny udvalgsformand og kirkeordfører for Socialdemokratiet et uprøvet kort i kirkepolitisk sammenhæng. Hun har ikke tidligere siddet i kirkeudvalget og er medlem af ni andre udvalg i Folketinget. Foruden at være Socialdemokratiets nye kirkeordfører, er hun sit partis familieordfører og psykiatriordfører.

Hun skal nu tegne regeringspartiets kirkepolitiske linje efter Karen Klint, den tidligere mangeårige formand for kirkeudvalget, der blandt andet er kendt for sit personlige engagement i folkekirken som menighedsrådsmedlem i Bredballe Kirke i Vejle. Karen Klint genopstillede ikke ved folketingsvalget i juni.

Nye ansigter i kirkeudvalget

Det nye Kirkeudvalg skifter også ud på de menige medlemspladser. Tidligere kirkeminister Bertel Haarder (V), Konservatives Naser Khader og Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen fortsætter således ikke i kirkeudvalget, selvom de alle tre blev genvalgt til Folketinget.

Kristian Jensen, der er uerfaren i det kirkepolitiske landskab, træder direkte ind som Kirkeudvalgets nummer to. Han skal være næstformand, mens SF's formand Pia Olsen Dyhr fortsætter som menigt medlem af udvalget. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Ind kommer i stedet nye, men i forvejen kendte politikere i form af Ida Auken fra De Radikale og Rosa Lund fra Enhedslisten. Fra den borgerlige lejr indtræder blandt andre både Nye Borgerliges leder Pernille Vermund og DF's Morten Messerschmidt.

Blandt de mere kendte politikere, der fortsætter i kirkeudvalget, er SF's formand Pia Olsen Dyhr.

Missing indholdselement.