Guidebog til kirkeåret emmer af kærlighed til den klassiske højmesse

ANMELDELSE: Første bind af "På pilgrimsrejse i kirkeåret" er et overflødighedshorn af informationer og fortolkningsmæssige pointer, men stiller store krav til sin læsers evne og vilje til fordybelse, skriver Thomas Bjerg Mikkelsen

Flemming Baatz Kristensen, som er præst i Sct. Pauls Kirke i Aarhus, har skrevet en æstetisk smuk bog, som vil skærpe læserens sans for troen på den virkelighed, som gudstjenesten repræsenterer og formidler, skriver Kirke.dk's anmelder. Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Sognepræst Flemming Baatz Kristensens første bind af tobindsværket "På pilgrimsrejse i kirkeåret" er et spændende og sympatisk forsøg på at give kirkegængere en dybere forståelse for kirkeårets liturgiske rytme og indhold.

Det er en æstetisk smuk bog, som vil skærpe læserens sans for troen på den virkelighed, som gudstjenesten repræsenterer og formidler. Meningen er, at den skal læses langsomt fra første søndag i advent til langfredag.

Den indledes med en række introduktioner til kirkeåret og til de tekster, der knytter sig til gudstjenesten på en given søn- eller helligdag. Derefter følger meditationer til første del af kirkeåret.

Bogen er pædagogisk opbygget og let at finde rundt i. Den er forsynet med relevante registre, og meditationerne er trykt på farvede sider, som matcher kirkeårets farver. Forlaget har også valgt at indsætte et læsebånd i bogen, som udover at være praktisk anvendelig, sender et signal til læseren om, at bogen skal læses i bidder.

Forfatteren forklarer i forordet, at bogen henvender sig til tre målgrupper:

• Mennesker der ikke kender noget til kirkeåret, men som gerne vil lære mere
  • Folk, der går regelmæssigt i kirke, men gerne vil blive mere fortrolig med kirkeåret
  • Præstekollegaer, som vil arbejde mere bevidst med kirkeåret

Flemming Baatz Kristensen stiller store krav til sin læsers evne og vilje til fordybelse. Bogen læses bedst med en opslået bibel eller salmebog ved siden af sig – og det gør bestemt ikke noget, at man i forvejen har teologisk interesse og liturgisk sans.

De primære målgrupper må derfor også være de to sidste, som har bedre forudsætninger for at give sig i kast med læsningen. Hertil kan tilføjes studiekredse og bibelstudiegrupper, som samles for at forberede sig til søndagens gudstjeneste.

Flemming Baatz Kristensen står for en tidløs, men levende formidling af kirkeårets tekster, som er tydeligt forankret i evangelisk-luthersk teologi og gudstjenestesyn. Teksterne emmer af lære- og traditionsbevidsthed – og ikke mindst kærlighed til den klassiske højmesse i folkekirken.

Til gengæld gør Flemming Baatz Kristensen ikke meget for at sætte teksterne ind i en moderne diskurs eller sammenhæng. De fleste afsnit i bogen er overøst med henvisninger til skriftsteder eller salmevers, som læseren i de fleste tilfælde nok vil vælge at læse henover.

Meditationerne er på den måde et overflødighedshorn af informationer og fortolkningsmæssige pointer frem for stramt opbyggede og retorisk orienterede tekster.

Er det et problem?

Det vil det nok være for den, der leder efter en hurtig genvej til at tilegne sig kirkeårets tekster eller er på jagt efter en ny postmoderne sandhedserkendelse. Eller for folkene i Høsterkøb, som har fokus på sprog og nye udtryksformer.

Men for den, som søger efter åndelig dybde og ønsker at slå rødder i en righoldig luthersk gudstjenestetradition, er der tale om en værdifuld guidebog til den forestående pilgrimsrejse gennem et farverigt landskab af tekster og højtider.

Thomas Bjerg Mikkelsen er leder af Menighedsfakultetet.