Graver: Bonderøve på tur til Vestre Kirkegård

Vi havde nok lignet en flok bonderøve, som vi sad der i bilen og diskuterede, om gps'en nu viste os den rigtige vej. Turen til hovedstaden skulle byde på vidensdeling, genbrug af gravsten og en tur til "Det Røde Hav", fortæller Lone Hage Rasmussen

Under rundvisningen sagde en af gartnerne, at vi skulle se "Det Røde Hav." Jeg anede ikke hvad hun mente. Men da jeg så alle gravstenene med Jens Otto Krag, Rith Bjerregaards æbletræer, Stauning og så videre, gik det op for mig, hvad hun mente, fortæller Lone Hage Rasmussen. Foto: Privat

"Vil du høre en vits?" siger min datter på fjorten.

"Sandwich."

Denne artikel er en del af dette tema:
Livet på kirkegården

Det var nøjagtigt min frokost i dag inde i staden.

Jeg var taget til Vestre Kirkegård inde i København.

Den ligger tæt på Valby Langgade, som jeg ejer og har et hotel på. I Matadorspillet på sofabordet.

Erfaringer og mål

Grøn Kirkes grønne erfagruppe havde sat hinanden stævne og havde gæstevisit og oplæg fra 3F's kirkegård brancheklub.

Bestyrelsen på ni personer vil gerne pleje vores fælles interesse for kirkegårde. De er selv aktive med et medlemsårsmøde og er repræsenteret i FAR, Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning.

Og så er de tilmed meget interesseret i "grøn kirke." De er med til de samme ting, som vi er "Have og Landskab," kirkegårdskonferencer med mere.

Vi var fjorten deltagere, der kom fra Lolland, Sjælland, Fyn og Jylland. Vi snakkede om erfaringer, drømme og mål – om mangt og meget:

Om fuglekasser, naturkirkegård, lade græsset gro, beholde bladene på kirkegården, stauder, lade udgåede træer blive, affaldsopdeling i plast, glas, solceller på huset, og om stenbunker til firben.

Vi talte også om:

Egernhuse mod råger, nedbrydelig oasis, vane og indkøbsændring, begrænse gasbrænding, bæredygtighed ved nybyggeri, kvashegn, kompost, vandopsamling, vaskeplads med olieudskiller.

Og meget andet.

Genbrugsetik

Vi sad i det hyggelige gamle mødelokale på Vestre Kirkegård, og stenhugger Fillip Møller fra Horsens fortalte om sit projekt "Restone".

Fillip drømte om at få projektet bedre op at køre med en fond for genbrugsgravsten.

Han kan ikke bære, at de fint tilhuggede sten skal ende som vejskærver eller havnemole.

Den etiske diskussion om emnet er taget op, og med accept fra blandt andet Grøn Kirke og biskopperne mangler blot bedemænd, stenhuggere og kirkegårdenes opbakning til projektet.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på alle de gamle gravsten, som jeg har haft mellem hænderne. Ofte har jeg stået og manglet en overordnet plan for, hvad de skulle.

Tænk, hvis rådgivning om dette var tæt på os, der står med det til hverdag: En stenhuggerkonsulent som vi gratis kunne ringe til? Ideen er ikke dum.

En flok bonderøve

Jeg kiggede over på Bitten fra Store Heddinge Kirkegård, Leo fra Allerslev og Tine fra Øde Førslev.

Vi var kørt sammen og havde lignet en flok bonderøve, da vi sad der i bilen og diskuterede om gps'en nu viste os den rigtige vej, samtidig med at vi skulle holde udkig efter de mange lynhurtige cyklister.

Det var så godt at være i det grønne rum inde i byen, se Danmarks største kirkegård, se terapihaven, opleve roen. Det var ligeså godt at køre ud af byen og komme hjem igen.

Under rundvisningen sagde en af gartnerne, at vi nu skulle se "Det Røde Hav". Jeg anede ikke, hvad hun mente.

Men da jeg så alle gravstenene med Jens Otto Krag, Stauning og Ritt Bjerregaards æbletræer og så videre, gik det op for mig, hvad hun mente.

Tyskergravene, den blomstrende, fireaksede kirsebærallé med et gammelt kapel i centrum og ikke mindst synet af de cyklende gartnere på flotte ladcykler er virkelig et besøg værd.

Jeg skal hjem og arbejde videre med at få bæredygtighed ind i graveruddannelsen, så der er nok at se til.