Grafisk overblik: Her bor de 261 ansøgere til præsteuddannelse for akademikere

En akademiker fra Østerbro i København med et hovedfag i dansk. Sådan kunne beskrivelsen af en typisk ansøger til den nye præsteuddannelse se ud. Kirke.dk har set nærmere på, hvem der søgte om optagelse

Folkekirken mangler præster, og derfor har Folketinget vedtaget en ny tillægsuddannelse, der skal give kandidater fra andre fag end teologi mulighed for at trække i præstekjolen. I alt 71 er blevet optaget på uddannelsen i en Aarhus eller København. Foto: Kåre Gade

I disse dage begynder omkring 70 universitetskandidater på den nye særuddannelse, der vil give dem mulighed for at søge embede som præst i folkekirken – også kaldet §1a-ordningen.

Hele 261 personer sendte en ansøgning om at blive optaget – et antal, der kom bag på både tilhængere og kritikere af særuddannelse for akademikere.

Kirke.dk har fået adgang til en anonymiseret liste over ansøgerne, som viser, hvilken uddannelsesbaggrund de har, og hvilket postnummer, de bor i.

Nedenfor i denne artikel bringer vi dels en grafik, der viser den geografiske fordeling af ansøgere, og dels en grafik, der viser de 10 typer kandidatgrader, der optræder hyppigst blandt ansøgerne.

Flest ansøgningerne kom fra postnummeret 2100 Ø, altså Østerbro i København, hvor 16 personer søgte om optagelse. Og den hyppigste uddannelsesbaggrund blandt ansøgerne var et hovedfag i dansk, litteraturvidenskab eller nordisk.

De 261 ansøgninger er siden blevet screenet for, om de lever op til de formelle krav, og derefter har ansøgerne fået besked om at søge ind på de teologiske uddannelser på enten Københavns eller Aarhus Universitet under den såkaldte tompladsordning.

Endelig har universiteterne vurderet og udvalgt ansøgerne til tompladsordningen på deres akademiske kvalifikationer. I alt knap 40 studerende er blevet optaget i Aarhus og 30 studerende i København. De vil få anvist individuelle undervisningsforløb, afhængig af deres tidligere uddannelse.

Grafikkerne nedenfor siger altså kun noget om, hvem der har søgt om at komme ind på uddannelsen, ikke om, hvem der er blevet optaget. Kirke.dk arbejder på at få adgang til oplysninger om de 71 studerende på særuddannelsen.