Kriser skaber klarhed, så vi kan fjerne fluffy ting, og får fokus tilbage på målet. Ledere skal definere og adresserer problemerne, vi møder.
I Mission Afrika har vi sendt alle medarbejdere hjem på grund af økonomien. Tiden er ikke til håbløse enkeltopgaver, men at hæve sig op og sætte ord på de kæmpe udfordringer:
Er det viruspandemien eller den sociale pandemi, som spreder frygt og panik, der skaber de største problemer? Måske er de accelererende økonomiske konsekvenser den største udfordring? Når økonomien går ned, går depression op.
Kriser skaber muligheder
Alle kriser skaber muligheder. Hvordan udnytter vi dem? I kriser er likvide midler ”kongen”. Det er som ilt til organisationskroppen. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at frigive penge.
Krisen kan åbne økonomiske muligheder, vi ikke så før. Måske er noget sat til salg nu, som ikke var der før. De, der ser behovet, og reagerer hurtigt, kan skabe virksomheder og værdi, der ikke var der før. Måske et blue ocean (unik position på markedet, red.).
Nogle virksomheder har allerede ændret deres produktlinjer. En vinproducent i Kolding laver håndsprit. Tesla laver respiratorer. Luftfartsselskaber skifter fra mennesker til cargo. Kirker åbner for tiltag ind i konkrete samfundsbehov, de ikke så før.
Mange af de aktuelle muligheder er missionale. Mennesker så ikke deres åndelige behov for en måned siden men er i nød i dag. De mærker de store spørgsmål presse på. Det kan kirken hjælpe dem videre med.
Kommunikation er afgørende
Jeg vil trække tre ting frem:
- Kommuniker empatisk med dit team og anerkend menneskers frygt. Vær ikke bange for at sige det højt. ”Måske er nogle af jer bange for at miste jeres job”. Vis, at du forstår dit team.
- Sig sandheden, selvom den er negativ, uvis og frygtelig. Vær realistisk. Vi kan ikke manege eller motivere gennem krisen, men lede. Det næste er lidt hårdt at sige til mig selv, men optimisterne overlever ikke! Det ser vi hos langtidskrigsfanger. Konfronter de brutale facts. Min far er lige død af alvorlig kræft. Men vi i familien kunne bedre leve med dårligt nyt end intet nyt, fordi frygt følger med uvished.
- Kommuniker jævnligt ud, når tingene forandrer sig så ofte. Øg frekvensen af din kontakt med dit netværk. Fortæl hvorfor du gør det og det.
Folkedomstolen er skånselsløs
Men selvom det er ansvarligt, er det ikke visdom at negligere folkestemningen. Kan man for eksempel mødes i kirken i coronatider? Dette spørgsmål kan både besvares med hovedet og hjertet. Den folkelige domstol er skånselsløs.
Tænk langtidsplaner i hovedet, men planlæg kort tid frem med teamet. Lav en korttidsplan og fokusér på prioriteterne og ikke de mange småting. Brug energien rigtigt. Uanset hvor god din plan er, så har vi ikke noget kort over kriseområdet. Derfor må vi forvente fejltagelser.
Virkeligheden forandrer sig så hurtigt. Vær klar til at være agil og reagere straks. Vi prøver os frem efter vores mavefornemmelse i et område, hvor vi ikke har nogen kort. Men den første intuitive indskydelse er ofte den rigtige vej at gå, hvis den er baseret på de konkrete informationer vi har i dag.
Ledere skal passe på sig selv
Til sidst: Pas på dig selv, kære leder. Hold fri! Se en uforpligtende film og lyt til en skøn koncert. Vi får brug for den energi, hvis vi skal til at afskedige. Det gør ondt, men en god leder undgår ikke, at det kan komme til at gøre ondt – både på organisationen, dig selv og den dygtige ansatte, der måske må forlade organisationen.
Nogle organisationer vil ikke overleve. Men det kan også være et kapitel, der slutter, og et nyt der begynder. Løb ikke fra smerten, men forbered dig på den. Craig Groeschel fra Global Leadership Network siger: ”Måske er forskellen på, hvor du er, og hvor du skulle være, den smerte, du er uvillig til at tage.”
Det oplever nogen også i parforholdet.
Ledere må tage tyren ved hornene og træffe de hårde beslutninger, for mennesker vil ikke følge en leder, der altid har ret, men hende der altid er reel.
Henrik Engelbrekt Refshauge er generalsekretær i Mission Afrika.