Forfatter til bog om menighedsråd: Jeg nedgør ikke Kirkefondet

REPLIK: Tidligere generalsekretær i Kirkefondet Kaj Bollmann har kritiseret Inge Lise Pedersens beskrivelse af Kirkefondet i hendes bog om menighedsrådene for at være "et rent partsindlæg" og "nedgøring, som den grundtvigske fløj har gjort til sin." Her følger Inge Lise Pedersens svar

Inge Lise Pedersen, som er tidligere formand for Kirkeligt Samfund (i dag Grundtvigsk Forum) og tidligere bestyrelsesformand for Landsforeningen af Menighedsråd, har på bestilling fra landsforeningen skrevet bogen ”Rådene, der forandrede folkekirken” i anledning af organisationens 100-årsjubilæum. Foto: Leif Tuxen

Kaj Bollmann undrer sig over, at der et afsnit om Kirkefondet i min bog om menighedsrådenes betydning for folkekirken. Det skyldes, at jeg blev optaget af, hvad det havde betydet, at menighedsrådene ved kirkefondskirkerne, og det vil dermed sige i flertallet af de københavnske sogne, først meget sent fik lige så stor indflydelse på præstevalget, som man havde i andre sogne.

Jeg refererer en række udsagn om Kirkefondet og konkluderer, at fondets rekruttering af overvejende indremissionske præster kan have været medvirkende til den betydelige afstand mellem folk og kirke i København. En nedgøring, synes jeg ikke, man kan kalde det. Om min vurdering holder, må enhver selv afgøre.

At jeg ikke skriver en masse om det sociale arbejde, skyldes mit fokus på, hvad menighedsrådsdemokratiet har betydet for folkekirken.

Kaj Bollmann-citatet er i øvrigt behandlet ganske som de andre citater i bogen: Der er ingen kildehenvisninger i teksten overhovedet, men en liste bag i bogen, hvor de værker der er citater fra alle optræder.

Inge Lise Pedersen er medlem af Københavns Stiftsråd og næstformand for menighedsrådet i Lindevang Sogn