Folkekirkens Nødhjælp aflyser landsindsamlingen på søndag

Folkekirkens Nødhjælp aflyser søndagens landsindsamling på grund af corona. Organisationen satser i stedet på at gennemføre en digital indsamling

Folkekirkens Nødhjælp har besluttet at aflyse landsindsamlingen den kommende søndag.  Det sker som en konsekvens af det øgede alarmberedskab i forbindelse med coronavirussen.
Folkekirkens Nødhjælp har besluttet at aflyse landsindsamlingen den kommende søndag. Det sker som en konsekvens af det øgede alarmberedskab i forbindelse med coronavirussen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Folkekirkens Nødhjælp aflyser søndagens landsindsamling. Det sker som en konsekvens af det øgede alarmberedskab i forbindelse med coronavirussen.

En beslutning, der ærgrer Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

"Det har været en meget svær beslutning at aflyse husstandsindsamlingen, fordi der er hårdt brug for danskernes støtte. Lige nu er millioner af mennesker i verdens fattigste lande ramt af klimaforandringerne, og de har brug for vores hjælp."

I stedet gennemfører organisationen en alternativ indsamling, fortæller generalsekretæren.

"Vi har valgt lynhurtigt at sadle om og lave en digital indsamling, hvor der kan indbetales på mobiltelefon."

De frivillige skal ikke stå med ansvaret

"Jeg vil gerne takke alle vores frivillige, indsamlingsledere og -koordinatorer, der har knoklet for at få årets landsindsamling på benene. Jeg kan godt forstå, hvis de er skuffede, men det er vigtigt for os at tage ansvar og ikke lade det enkelte indsamlingssted og den enkelte indsamlingsleder stå med den svære beslutning om at aflyse eller fortsætte," siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp havde forventet at samle omkring 9 millioner kroner ind til klimahjælp til verdens fattigste.

Ifølge ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheforening, er det ikke muligt at flytte hustandsindsamlingen til senere på året.

Missing indholdselement.