Folkekirkens kommunikationsfolk skal samarbejde på tværs af stifterne

De fleste af folkekirkens stifter har en eller flere kommunikationsmedarbejdere ansat. Nu har biskopperne besluttet, at de i et toårigt forsøg skal samarbejde på tværs af stiftsgrænserne samt med de ansatte på Folkekirken.dk. Foto: Henrik Joel Dons Christensen

Biskopperne vil styrke folkekirkens interne kommunikationssamarbejde. Det skal ske ved at lade kommunikationsmedarbejderne arbejde på tværs af stifterne og Folkekirken.dk for at forene deres kræfter ud fra den såkaldte teams-model

På det seneste bispemøde godkendte biskopperne et kommissorium til at afprøve at skabe en fælles kommunikation blandt stifterne og folkekirken.dk.

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Forsøg med teams-modellen i folkekirkens kommunikation

  • Biskopperne har iværksat et toårigt forsøg på baggrund af en analyse fra Geelmuyden Kiese om folkekirkens kommunikation. 
  • Forsøget skal styrke samarbejdet mellem stifternes og Folkekirken.dk's kommunikationsmedarbejdere.
  • Målet er, at "folkekirken skal nå nye og bredere målgrupper internt og eksternt".
  • Arbejdsgruppen bag forsøget består af stiftskontorchef Elisabeth Aggerbeck (Ribe Stift), biskop Henrik Wigh-Poulsen (Aarhus Stift), ansvarshavende redaktør Ellen Aagaard (Folkekirken.dk), kommunikationschef Ulla Haahr (Københavns Stift), kommunikationskoordinator Henrik Helms (Viborg Stift) og presse- og kommunikationsmedarbejder Marianne Hyrlov (Fyens Stift).
  • Der nedsættes en række teams, som i forsøgsperioden refererer til arbejdsgruppen.
  • De enkelte teams holdes op i forhold til formål, mål og succeskriterier.

Kilde: Kommissorium for arbejdsgruppe vedrørende afprøvning af Teams-modellen i folkekirkens kommunikation.