Engelsk virusmutation bag nye restriktioner. Folkekirkens ledelse anbefaler aflysning

Skærpede retningslinjer for gudstjenester aftenen før juleaften får folkekirkens ledelse til at anbefale, at julens gudstjenester aflyses, men det sker med beklagelse. "Det værste rod, jeg nogensinde har oplevet i folkekirken," siger formand for menighedsrådsforening

"Vi kan ikke anbefale at afholde gudstjenester i julen," siger folkekirkens ledelse. Frygt for en ny virusmutant fik Kirkeministeriet til at skærpe retningslinjerne få timer før juleaften, og det stiller kirkernes menighedsråd, præster og ansatte i en vanskelig situation. Foto: Kåre Gade

Opdateret 23. december 22.30 med reaktion fra kirkelige fagforeninger

Folkekirkens ledelse kan ikke anbefale, at julens gudstjenester afholdes.

Det skriver Provsteforeningen, Præsteforeningen, Landsforeningen af Menighedsråd og biskopperne i en fælles pressemeddelelse lillejuleaften.

Det sker, efter at Kirkeministeriet aftenen før juleaftensdag har udsendt skærpede retningslinjer for gudstjenester. De kommer kun to døgn efter den seneste opdatering af retningslinjerne. Ifølge de nye retningslinjer skal gudstjenester afholdes uden sang og må højst vare 30 minutter.

Ifølge Kirkeministeriet skyldes skærpelsen "resultaterne af en ny undersøgelse om udbredelsen af en mere smitsom variant af en ny og muligvis mere smitsom corona-virus." Af pressemeddelelsen fra folkekirkens ledelse fremgår det, at der er tale om den mutation, som den seneste uge har spredt sig i England.

Anbefalingen om at aflyse omfatter alle julens gudstjenester til og med helligtrekongers søndag den 3. januar. Det vil stadig være muligt at holde udendørs gudstjenester, drive-in samt virtuelle gudstjenester. Folkekirkens ledelse anbefaler desuden, at kirkerummene holdes åbne for personlig andagt.

Biskop vil ikke gribe ind, hvis kirker holder gudstjeneste

Biskop i Ribe Elof Westergaard siger, at det er med stor beklagelse, at biskopperne nu må anbefale aflysning.

“Men når sundhedsmyndighederne skærper retningslinjerne så kort tid før jul, er det vanskeligt at gennemføre gudstjenesterne forsvarligt."

Han understreger, at der er tale om en anbefaling, og at beslutningen skal træffes i enighed mellem menighedsrådsformand og præst.

“Hvis man lokalt bliver enige om at holde gudstjeneste på en måde, så man overholder de nye retningslinjer, har vi ikke ret til at forhindre det.”

Landsforeningsformand: "Det værste rod, jeg har oplevet i folkekirken"

Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd, kalder situationen for "det værste rod, jeg nogensinde har oplevet i folkekirken.”

“Det har været en fuldstændig urimelig beslutningsproces, som stiller menighedsråd, præster og funktionærer i en helt umulig situation.”

Han siger, at landsforeningen støtter anbefalingen “med ganske stor uvilje”, men at man har valgt at gøre det, fordi der er behov for en hurtig afklaring for kirkerne.

Fagforeninger roser Joy Mogensen for "et flot stykke politisk håndværk"

Helt anderledes toner lyder der fra kirketjenernes og gravernes fagforeninger. I en fælles pressemeddelelse skriver FAKK – Forbundet for Kirke- og Kirkegårdsansatte, Danmarks Kirketjenerforening og Serviceforbundet:

"Joy Mogensen har vist et stort engagement og leveret et flot stykke politisk håndværk i at samle kirken bag denne svære beslutning".

"Jeg vil godt rose Kirkeminister Joy Mogensens engagement og involvering i sagen, og at hun har spillet en afgørende rolle i at samle alle de mange interesser og hensyn," siger forbundsformand for Serviceforbundet, John Nielsen.

De seneste uger har en række kirkelige funktionærer og præster protesteret mod at skulle holde gudstjenester i julen.

Kirkeminister Joy Mogensen (S) skriver i aften på Facebook, at hun vil "takke alle de ansvarlige, som fandt sammen om fælles forståelse i en svær tid."

Mange åbne spørgsmål

Elof Westergaard mener, at de seneste ugers uro omkring julegudstjenesterne kalder på efterkritik.

“Vi er nødt til at evaluere forløbet, både internt i folkekirkens ledelsesstrukturer, og i forhold til det politiske niveau.”

Søren Abildgaard siger, at forløbet efterlader “en række åbne spørgsmål”.

“Landsforeningen mener naturligvis, at Sundhedsmyndighedernes anbefalinger skal efterleves. Men jeg vil interesse mig meget for det grundlag, beslutningen er truffet på."

"Hvad viser undersøgelsen af den engelske virusmutant for eksempel? Det ved vi ikke. Desuden begrunder myndighederne deres risikovurdering med den traditionelt store kirkegang i julen, men dels gælder det jo primært juleaften, og dels vil det jo netop ikke være tilfældet i år.”

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med Sundheds- og Ældreministeriet for at få oplyst, hvad den omtalte undersøgelse viser, og om den nye virus vil medføre stramninger i andre sektorer end kirken. Det såkaldte kontakttal er nu 0,9 mod 1,2 i sidste uge. Når kontakttallet er under 1, er epidemien vigende.

Læs Kirkeministeriet pressemeddelelse

Læs pressemeddelelse fra Provsteforeningen, Præsteforeningen, Landsforeningen af Menighedsråd og biskopperne

Læs pressemeddelelse fra FAKK – Forbundet for Kirke- og Kirkegårdsansatte, Danmarks Kirketjenerforening og Serviceforbundet