For eller imod: Femdages arbejdsuge for præster

Bør præsternes arbejdsuge være på fem dage? Ja, mener præst for de danske menigheder i Husum og Frederiksstad Henriette Heide-Jørgensen. Nej, mener næstformand i Landsforeningen af Menighedsråd og formand for Menighedsrådet i Hans Egedes Kirke Inge Kjær Andersen

Foto: Privatfoto

Pernille Vigsø Bagge forklarer i en artikel på Kirke.dk, at Præsteforeningen er ved at undersøge, om femdages arbejdsuger er en god ide.

Inge Kjær Andersen: Udfordringer løses ikke ved at indføre en femdags uge

At være præst er en livsstil, ikke et otte til seksten job fem dage om ugen

Denne artikel er en del af dette tema:
For eller imod?

Det er for mig en helt grundlæggende præmis, at det at være præst ikke er et otte til seksten job, præsten kan ikke holde lukket, når menigheden kalder.

Dermed ikke sagt at en præst ikke skal have mulighed for at holde fri og have et fritids- og familieliv, men jeg mener ikke, at det ene udelukker det andet. Jeg er derfor imod en formel indførelse af en femdags uge, men er tilhænger af, at man i forbindelse med arbejdstilrettelæggelsen i provstiet har fokus på fordeling og den tidsmæssig placering af opgaverne og på den måde kan give den enkelte præst gode rammer for præste- og familielivet.

For præsterne tilrettelægger i høj grad herudover selv deres arbejde og har derfor stor frihed i forhold til, hvornår og hvordan arbejdet udføres. Det giver gode muligheder for den enkelte for at planlægge arbejdslivet i forhold til privatlivet. Derfor vil jeg mene, at en femdages arbejdsuge eller rettere placeringen af arbejdstiden på mange måder kan selvtilrettelægges, og jeg tror også, det allerede sker.

Og så synes jeg, det er vigtigt at påpege, at hverken arbejdsmængden eller arbejdstiden ændres ved at ændre antallet af arbejdsdage – de fordeles blot anderledes. Sagt med andre ord hvis det handler om arbejdsmiljø eller for stor arbejdsmængde, så løses udfordringer ikke ved at indføre en femdages arbejdsuge.

Henriette Heide-Jørgensen: Samlet fritid med familien kan nogle gange være svær at finde

Femdages uge også til præster? Eller bare lige så mange fridage, som andre mennesker med en femdages uge og helligdagsfri har. Det afgørende for mig er antallet af frie dage mere end femdages uge.

Præster med seksdages arbejdsuge, weekend- og helligdagsarbejde har 37 færre fridage end andre ansatte. Læg dertil, at præsters arbejde tit er spredt ud over hele dagen og at den indbyggede uforudsigelighed i embedet indimellem tilter alle andre planer.

Seks dage om ugen inklusiv weekender er ikke godt foreneligt med moderne familieliv, hvor ægtefællen ofte arbejder og ikke længere er indstillet på at fungere gammeldags ’præstekone’. Samlet fritid med familien kan nogle gange være svær at finde, og det kan være vanskeligt at opretholde kontakt med familie og venner, der ofte bor langt væk.

Et vigtigt anliggende for mig er også at få demonteret den sammenkædning af mere frihed og tidsregistrering, som det er lykkedes arbejdsgiver at knæsætte. Værsgo kære arbejdsgiver vær sød at præsentere en realistisk plan for, hvordan præstearbejde skal tidsregistreres: Hvordan vil I forholde jer til dage med spredt arbejde? Hvordan vil I forholde jer til pludseligt opståede opgaver? Hvem skal forvalte det? Hvad forestiller I jer egentlig?

De modstandere af femdages arbejdsuge, jeg har mødt indtil nu, er alle mennesker, der nyder godt af uformelle ordninger, hvor man afløser hinanden (og det er dem vel undt) eller som arbejder på sædvanlige lønmodtagervilkår. Jeg mangler at høre en modstander, der arbejder seks dage om ugen weekender og helligdage.