Efeukugler og lodrette dekorationer – på blomsterbinderkursus med kirketjenerne

Kirketjenere fra hele landet tager på blomsterbinderkursus på Jordbrugets Uddannelsescenter Århus for at få inspiration og lære nye teknikker. Kirke.dk har talt med nogle af deltagerne

Lisbeth Skovgaard er gravermedhjælper med kirketjenerforpligtelse i Vær og Nebel. Hun er taget på blomsterbinderkursus på Jordbrugets Uddannelsescenter Århus sammen med to af sine tre kolleger. Foto: Kåre Gade

På p-pladsen møder man folk i fleece-jakker, Fjällräven-bukser og sikkerhedsstøvler. Det runde bed uden for hovedindgangen er omhyggeligt grandækket i et smukt, to-farvet mønster. Allerede inden man går ind ad døren, er det tydeligt, at gartneri og skovbrug mødes på Jordbrugets Uddannelsescenter Århus i Beder.

Indenfor, når man går gennem de røde murstensbygninger med kontorer og klasselokaler, fornemmer man den sødligt-fugtige duft af blomsterbutik. Så drejer man om et hjørne og står pludselig midt i en udstilling af bårebuketter, kranse og blomsterdækkede kistelåg.

En diset vintersol skinner lavt ind ad vinduerne i et klasselokale, hvor et stort udvalg af grene, blomster og grønt står i spande langs den ene væg. Lokalet summer af koncentration, mens der klippes og bindes koncentreret i grupper. Afklippede stilke og blade breder sig på gulvet, mens smukke kreationer vokser frem i vaser og på kirkebænksgavle langs væggene.

Med inspiration fra et kongeligt bryllup sættes efeublade et efter et fast med nåle på en skumgummipude. Det udfordrer tålmodigheden. Foto: Kåre Gade

Jordbrugets Uddannelsescenter Århus er nemlig også hjemsted for blomsterbinderuddannelsen. Og i den uge, hvor Kirke.dk kommer forbi, er der kursus for kirketjenere. En gruppe omkring et bord pynter kugler af oasis med et mønster af efeublade – et blad ad gangen sættes fast med knappenåle.

”Hvis vi fortsætter i det her tempo, vil det kun tage en måned at blive færdig med at pynte kirken,” griner Linda Larsen, kirketjener i Erritsø.

Hun deltog i et julepyntningskursus i november måned. Nu er hun med for at lære mere om buketter og dekorationer.

”Jeg holder af mit kirketjenerjob og især af de dage, hvor jeg pynter op i kirken. Det gør jeg hver weekend, og vi sparer mange penge ved selv at stå for blomsterne,” fortæller hun.

Linda Larsen har været kirketjener i Erritsø i otte år. Fremover er det meningen, at kirken selv skal stå for al pyntning til højtider. Foto: Kåre Gade

Ved et andet bord er Annette Fredbo i gang med at opbygge en høj, slank alterbuket til en bisættelse. Hun er kirketjener i Lemvig og har står for blomsterne i kirken. Hun er med på blomsterbindingskurset for at få ny inspiration.

”Jeg følte, at jeg stod lidt i stampe. Nu har jeg lært, hvordan man opbygger en dekoration lodret. Jeg lært nogle grundregler, som jeg kan arbejde videre med selv,” siger hun.

Gravermedhjælper og kirketjener Søren Knudsen

Over for hende står Lisbeth Skovgaard. Ligesom mange af de øvrige deltagere er hun ansat i en kombinationsstilling, hvor hun både er gravermedhjælper og kirketjener.

”Vi er tre gravermedhjælpere fra Vær Nebel pastorat, som er med på blomsterbindingskurset. Vores graver passer kirkerne derhjemme imens. Han er allerede rigtig god til det med blomster,” siger Lisbeth Skovgaard.

Vær er et landsogn, men blomsterne til pyntning af kirken bestilles hos blomsterhandleren.

”På nogle kirkegårde dyrker man blomster på nogle af de arealer, hvor der ikke længere er grave, men det har vi ikke plads til ved Vær Kirke – der er fuldt belagt,” fortæller hun.

Der arbejdes koncenteret, men humøret er højt på blomsterbinderkurset. Annette Fredbo arbejder med en lodret dekoration. Foto: Kåre Gade

Blandt kursisterne er der kun en enkelt mand, Søren Knudsen, fra Kattrup Kirke i Hovedgård.

”Jeg er med på kurset for at blive så fagligt dygtigt til at pynte, at jeg kan aflaste graveren – han er dygtig, det er det det rene Claus Dalby. Selv har jeg billederne i hovedet, men mangler teknikken. I denne uge har jeg lært en masse, allerede fra den første buket,” siger han.

Også Linda Larsen glæder sig til at komme hjem til sit arbejde i Erritsø Kirke og prøve de nye teknikker af.

”I år er det planen, at vi selv skal lave fuld pyntning til årets højtider og til konfirmationerne. Det glæder jeg mig særligt til, fordi mit barnebarn er en af konfirmanderne,” siger hun.

Søren Knudsen er med på kurset for at lære teknikker, der kan hjælpe ham med at realisere de idéer, han har i hovedet, så han kan aflaste sin kollega. Foto: Kåre Gade