Det betyder de nye coronarestriktioner for kirkerne

Indendørs kirkelige handlinger og gudstjenester berøres ikke af de nye coronaretningslinjer, men antallet af deltagere ved udendørs begravelser sættes ned til 50

Siden kirkerne den 18. maj fik lov at genåbne - her i Sindal i Nordjylland - har de været underlagt særlige regler for antal deltagere. Reglerne, der har været gældende de seneste måneder, gælder også denne weekend. Foto: Heiner Lützen Ank

Opdateret 23. oktober 2020 21:37 (pressemeddelelse fra Kirkeministeriet)

Krav om mundbind og et forsamlingsloft på 10 personer var blandt de nye retningslinjer, som statsminister Mette Frederiksen meldte ud ved pressemødet fredag kl. 18:30.

De nye retningslinjer får imidlertid ikke konsekvenser for kirkernes indendørs gudstjenester, handlinger og aktiviteter. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kirkeministeriet fredag aften:

"Som udgangspunkt gælder de nuværende regler og retningslinjer for folkekirken og andre trossamfund fortsat i lokaler, som de råder over."

Gudstjenester og kirkelige handlinger eller lignende kan afvikles som hidtil, med overholdelse af de gældende arealkrav og afstandskrav og med fokus på hygiejne og udluftning.

Men udendørs er der nye regler: Forsamlingsgrænsen for udendørs begravelser sættes fra mandag ned fra 200 til 50 deltagere.

De nye retningslinjer får også betydning for andre udendørs aktiviteter i folkekirken og andre trossamfund, "hvor deltagerne ikke i al væsentlighed sidder ned med ansigtet i samme retning."

Her gælder det nye generelle forsamlingsforbud på højst 10 personer fra på mandag.

"Det betyder, at for eksempel planlagte Halloween- og Allehelgen-optog i og omkring den kommende weekend ikke vil kunne bestå af flere end ti personer," lyder det.

"Jeg ved, at mange børn og voksne har glædet sig til at fejre Halloween og Allehelgensaften, også med fakkeltog og lignende i regi af den lokale kirke eller trossamfund. Desværre må vi i år finde andre måder at være sammen på, så vi passer på hinanden og på de sårbare grupper iblandt os," siger kirkeminister Joy Mogensen.

Det fremgår ikke, om kravet om at bære mundbind, hvor offentligheden har adgang, også vil gælde kirkerne.

Folkekirkens såkaldte taskforce var indkaldt til møde fredag eftermiddag, men mødet blev aflyst, oplyser kilder til Kirke.dk. Taskforcen mødes senere denne weekend.