Spørgsmål til bispekandidater: Skal stiftsgrænserne ændres?

Der er bispevalg i Roskilde Stift. I løbet af afstemningsperioden beder Kirke.dk de fire kandidater svare på tre spørgsmål. Det tredje spørgsmål handler om stiftets – og nabostifternes – størrelse

Per Vibskov Nielsen, Anna Helleberg Kluge, Rasmus Nøjgaard og Ulla Thorbjørn Hansen kæmper om at blive den næste biskop i Roskilde. Første valgrunde afgøres den 11. maj. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix/Thomas Kluge/Søren Voigt Juel/Pressefoto.

Den 20. april åbnede afstemningen om, hvem der skal være den næste biskop over Roskilde Stift. I løbet af afstemningsperioden beder Kirke.dk de fire kandidater svare på tre spørgsmål.

Det tredje spørgsmål lyder:

Demografiske ændringer betyder voksende forskel på befolkningstallet i Helsingør Stift og Lolland-Falsters Stift. Bør Roskilde Stift bidrage til en løsning, der ændrer stiftsgrænserne? Hvis nej, hvorfor ikke? Hvis ja, hvordan?

Læs svarene her:

Anna Helleberg Kluge: Læg Lolland-Falster under et andet stift