Bispekandidat nummer to melder sit kandidatur i Fyens Stift

Sognepræst i Skårup Anders Kjærsig stillede op i bispevalget i Fyens Stift i 2012. Nu prøver han igen, meddeler han på Facebook

"Den danske folkekirkes væsentligste opgave er at forkynde Guds ord til menneskets frelse. Sagt på en anden måde: Indgyde livsmod, så man kan holde til at leve i en verden i konstant forandring," skriver bispekandidat Anders Kjærsig på sin hjemmeside. Foto: Dalhoff Casper/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

“Jeg stiller op som bispekandidat til embedet som Fyens biskop,” skriver sognepræst Anders Kjærsig på Facebook.

Samtidig opfordrer han til, at man tilmelder sig stillerlisten på hans hjemmeside. Her skriver han blandt andet:

Denne artikel er en del af dette tema:
Bispevalg i Fyens Stift 2023

“Jeg har alderen og erfaringen og kendskabet til det fynske landskab, madkultur, kirkeliv og sprog ikke mindst den fynske humor, som jeg holder meget af.”

Den 60-årige Anders Kjærsig var også blandt de fem kandidater, der stillede op til bispevalget på Fyn i 2012. Her trak han – som den første nogensinde – sit kandidatur midt i valgkampen.

“Hver morgen, når jeg vågnede, tænkte jeg på al det bøvl og selvjustits, der er i det embede. Det er jo slet ikke mig. I dag har jeg det fantastisk med at have truffet valget mellem bispeembedet og så den kirkelige kulturkritiker, jeg i virkeligheden helst vil være,” sagde han dengang.

Anders Kjærsig har udgivet en række bøger og er en flittig skribent og foredragsholder.

På sin hjemmeside nævner han disse mærkesager:

• Ledelse er ikke noget, man kan erhverve gennem et teoretisk kursus.
  • Provster skal lettes for unødvendigt arbejde, så de stadig kan fungere som præster.
  • Der skal ansættes flere præster og færre konsulenter.
  • Den tjenstlige samtale skal ikke misbruges til at forhindre præster i at tale frit.
  • Hverken højmessens liturgi eller folkekirkens struktur skal ændres.

Anders Kjærsig opsagde i 2016 sit embede gennem 18 i Nr. Søby og Heden Sogne efter en række kontroverser med biskop Tine Lindhardt. Han havde flere gange været indkaldt til tjenstlige samtaler hos biskoppen, hvis embedsførelse han kritiserede på Facebook.

“Jeg siger op, fordi jeg ikke vil være præst mere. Det er min egen beslutning. Men når det er sagt, så har Tine Lindhardt og hendes mærkværdige måde at håndtere sager på gjort det meget let for mig at tage beslutningen,” sagde han til Kristeligt Dagblad.

Anders Kjærsig fortsatte dog som vikarpræst i forskellige embeder, og han har siden 2019 været sognepræst i Skårup.