Avedøre Kirke franarret en halv million kroner

Med svindelmails lykkedes det bagmænd at fraliste knap en halv million kroner fra Avedøre Kirke. Nu advarer biskop kirkerne mod cyberkriminalitet

Over sommeren blev medarbejder i Avedøre Kirke kontaktet på mail af en person, der udgav sig for at være en præst i kirken. Det lykkedes svindleren af få overført næsten en halv million kroner til en udenlandsk konto. Det skriver Ritzau. Foto: Lars Pedersen

"Vær venlig at betale. Det er presserende. Jeg vil sende faktura på torsdag," lyder det blandt andet i en mail til Avedøre Kirke, som TV 2 Lorry har set. Den har kostet dem knap en halv million kroner. Svindelmails som denne har sat sikkerhedsprocedurer på dagsordenen i kirkerne.

Over sommeren blev en medarbejder i Avedøre Kirke kontaktet via mail af en person, der udgav sig for at være præst i kirken.

Og det lykkedes ifølge kirken den ukendte svindler at få medarbejderen til at at overføre 450.590 kroner til en udenlandsk konto.

Kirkens bank blev opmærksom på den mistænkelige overførsel og kontaktede menighedsrådet.

Efter den opdagede svindel har menighedsrådet nu lagt omfattende spareplaner, som skal til godkendelse hos provstiet. Vedligeholdelsesarbejde bliver udskudt og udsmykningsindkøb droppet, men medarbejderne kan forhåbentligt fredes.

"Skrækscenariet er selvfølgelig, at vi er nødt til at kigge på nogle af de poster, der vedrører personalet. I værste fald bede folk om at gå på nedsat tid, eller i allerværste fald om, at de må fratræde," siger Steven Larsen, der er medlem af menighedsrådet i Avedøre Sogn, til TV 2 Lorry.

Danske Kirkers Råd også ramt

Så sent som den 19. august kunne Kristeligt Dagblad fortælle om en lignende svindelsag fra Danske Kirkers Råd.

Her fik svindelmails en økonomiarbejder til samlet at overføre knap en million kroner, eller hvad der svarer til halvdelen af organisationens årlige budget.

Formanden, biskoppen i Roskilde Stift, har nu delt de ærgerlige erfaringer i en advarsel til medlemmerne.

"Vi blev overraskede over, at det her kunne ske. Vi har talt om, hvad der skete, og hvad vi nu har gjort for at forebygge er det," siger Peter Fischer-Møller til TV 2 Lorry.

Vores medlemmer tager selvfølgelig det her til sig og kigger deres sikkerhedsprocedurer igennem, så de blev mindre sårbare over for den her type cyberkriminalitet.

Advarslen deles også af Avedøre Kirke, hvor svindleren muligvis har lavet sin research. Der blev nemlig bedt om penge til en allerede drøftet opgave, som fremgår af referater:

"Det var vedrørende noget kontorinstandsættelse og vedligeholdelse, der skulle iværksættes. Det var kun på et plan, hvor det havde været drøftet i menighedsrådet. Men det beløb, vi forventede, det skulle koste, og det, som de bad om blev overført, var tæt på ens," siger Steven Hansen.

Formål: Nyt kontorprojekt, står der i mailen. Ifølge Steven Hansen undersøger deres bank, om pengene kan tilbageføres

Men også her har sagen nu fået kirken til at stramme op på sine sikkerhedsprocedurer, så der blandt andet skal to medarbejdere ind over for at kunne overføre beløb mellem konti.

Hvorfor har I ikke haft de her sikkerhedsprocedurer i forvejen?

"Vi har haft sikkerhedsprocedurer, men de er ikke blevet tilstrækkeligt løbende opdaterede. Man skal jo altid kigge indad og se, om det kunne være gjort bedre. Men vi må også erkende, at i den her tid med de svindelnumre, der foregår, så bliver svindlerne bare bedre og bedre," siger Steven Hansen til TV2 Lorry.