Analyse: Hvad siger en henvendelse til whistleblowerordningen om arbejdsmiljøet i folkekirken?  

Der er igen fokus på arbejdsmiljøet i folkekirken, og det ser i en situation, hvor folkekirken ikke efterlever lovkravet om en whistleblowerordningen. Hvad siger det om folkekirkens tilgang til arbejdsmiljøet, spørger journalist Heiner Lützen Ank

Hvorfor kan der gå et halvt år, hvor stifterne troede, de var omfattet af whistleblowerordningen, til de finder ud af, at de ikke var, spørger journalist Heiner Lützen Ank. Foto: Mikkel Møller Jørgensen

Hvad sker der?

Siden den 17. december 2021 har det været et lovkrav, at offentlige arbejdspladser, herunder folkekirken, med mere end 50 ansatte har en whistleblowerordning. Den skal først og fremmest sikre, at der ikke sker lovovertrædelser i forhold til offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser og fødevaresikkerhed. Ifølge Datatilsynet kan ordningen dog også bruges til at fortælle om seksuelle krænkelse og mobning. 

Interesseret i hele artiklen?

Prøv Kirke.dk gratis i 14 dage

Se forretningsbetingelserne for Kirke.dk