Aarhusbibelen: Kærlighejens højsvang

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: "Kærlighejen holder uij, fører sig ik frem, rojer sig ik uj i noej snavs, den er mild og blij og så vijere og så vijere… Kærlighejen klarer hele lårtet."

"Dengang jeg var en bette, ik'å, da fattet jeg ik retig noej. Sårn er't for så vidt stadig." Jørgen Tolk har stået for oversættelsen af Bibelen til aahusiansk (Hyrdebrevet – enhver lighed med både virkeligheden og kirkeligheden er tilsigtet). Foto: Tegning af Morten Voigt

Julen er hjerternes fest. Derfor bringer Hyrdebrevet – efter aftale med chefoversætter Jørgen Tolk – et uddrag af et Bibelens smukkeste kapitler, ”Kærlighejens højsvang”.

Paulus' 1. brev til Korinth, 5600 Faaborg, kapitel 13

Om jeg så ævlet løs som en engel, men ik har kærlighej, så er jeg som rusten jern og en klyttet klokke. Om jeg så kan se helt uji i fremtijen, veej alting, tror majet på Guij og alt muligt, men ik har kærlighej, så er jeg ik en skij!

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Om jeg så gir det hele til dem neej i Kirkens Kårshær, eller min døøje krop til Anatomisk Institut, men ik har kærlighej, så får jeg ik en skij uj a'et.

Og så stopper't aldrig med den kærlighej. Engang skal alle holde kæft, klåge-ågerne pakke sammen, Gerners Grill lukke.

Dengang jeg var en bette, ik'å, da fattet jeg ik retig noej. Sårn er't for så vidt stadig. Det lissom og køre bil med et grumset sijespejl. Men en dag går det hele nok op for mig i en højere enhej.

Så bliver da tro og håb og jeg ska gi dig, ska jeg. Men størst er den der kærlighej.

Ugens citat:

”Kirken først, smittet så!”
Nikolaj Frederik Smitte Grundtvig