Indisk studerende: Folkekirkens engelsksprogede hjemmeside efterlader ubesvarede spørgsmål

ANMELDELSE: I oktober lancerede folkekirken en opdateret, engelsksproget hjemmeside. Kirke.dk har bedt en potentiel bruger gennemgå siden, og selvom hun overvejende var tilfreds, mangler hun stadig svar på væsentlige spørgsmål

En ny version af den engelsksprogede side om folkekirken er netop blevet lanceret. En god side, men de folkekirkelige selvfølgeligheder kunne godt have været forklaret bedre, lyder dommen fra den potentielle bruger, Kirke.dk har talt med. Foto: lutheranchurch.dk/screenshot

”Koster det penge at få sit barn døbt i folkekirken eller at blive begravet, selvom man har betalt for sit medlemskab?”

Det spørgsmål sidder Ajitha Roy tilbage med, efter at hun på Kirke.dk's opfordring har kigget på den nye version af folkekirkens informationsside på engelsk, lutheranchurch.dk.

Ajitha Roy er fra Indien. Hun har været i Danmark lidt over et år i forbindelse med sine studier og kommer regelmæssigt i folkekirken og i Kolding Provstis engelsktalende menighed.

Overfor Kirke.dk understreger Ajitha Roy, at hun grundlæggende synes godt om lutheranchurch.dk, ”den er god og indeholder mange brugbare informationer.”

Ligeledes understreger hun, at det er hendes personlige holdning, når hun peger på forbedringspunkter. Andre kan have en anden opfattelse og en anden forhåndsviden.

Ikke desto mindre er et af de punkter, hvor Ajitha Roy stadig er usikker efter at have besøgt lutheranchurch.dk, spørgsmålet om, hvorvidt det koster penge at benytte sig af kirkelige handlinger. Det gør det nemlig i Indien.

Hun er også i tvivl om, hvorvidt medlemsbidraget skal betales én gang om måneden, én gang om året eller på en anden måde, ligesom hun er usikker på, hvorvidt man skal forny sit medlemskab.

Og så er der det med de kvindelige præster. Det er en selvfølge i folkekirken, men Ajitha Roy savner klarere information om det på lutheranchurch.dk.

”Da jeg kom til Danmark, blev jeg overrasket over, at kvinder kan være præster. På lutheranchurch.dk kan man ikke finde noget om, hvorfor det er sådan.”

Hvor kommer kristendommen fra?

På hovedsiden af lutheranchurch.dk finder man indgangen til seks underpunkter, for eksempel "Om folkekirken" og "Er du ny i Danmark?". Der er dog et menupunkt, Ajitha Roy savner.

”Jeg besøgte et museum, hvor jeg hørte historien om kristendommens indtog i Danmark. Men jeg kan ikke finde særlig meget om kristendommens historie i Danmark.”

Ajitha Roy, potentiel bruger af lutheranchurch.dk

Faktisk er der yderligere to punkter, hvor relationen mellem folkekirken og den danske nationalfølelse godt kunne uddybes tydeligere på lutheranchurch.dk, mener Ajitha Roy.

”I danskernes pas er der et billede af Jellingstenen og Jesus. Men hvad er historien bag det? Hvor kan jeg se stenen? Og hvorfor er det, at det danske flag bliver brugt så meget i folkekirken? I Indien bruger vi kun nationalflaget ved regeringsbygninger og lignende. Her bruger man det også i kirkelige sammenhænge. ”

Tænk på turisterne

Under menupunktet "Find en kirke" kan man via et link til sogn.dk finde frem til folkekirkens sogne. Ajitha Roy mener imidlertid, at punktet også kunne bruges til noget andet.

”Hvis man kommer til Danmark som turist eller blot skal være her i kort tid, vil det være rart med en liste med for eksempel de ti mest populære kirker eller de ti smukkeste kirker.”

Hvad med begravelserne?

Et vigtigt punkt er, hvordan man bliver medlem af folkekirken. Noget det er let at finde information om på lutheranchurch.dk. Dog er der et spørgsmål i forbindelse med medlemskabet, Ajitha Roy mangler svar på.

”Hvis man som kristen kommer til Danmark og gerne ville være medlem af folkekirken, men bare ikke fik sig meldt ind, inden man dør, koster det så penge at blive begravet.”

Ajitha Roy, potentiel bruger af lutheranchurch.dk

I det hele taget er begravelser et af de emner, hvor informationerne kan være bedre, siger Ajitha Roy.

”I Indien skal man begraves samme dag eller dagen efter, med mindre der er nogle særlige omstændigheder. Men sådan er det ikke i Danmark, hvor det er præsten, der bestemmer, har jeg hørt. Men det kan jeg ikke læse om.”

Mere fokus på børnene

Også for informationerne, der angår den anden ende af livet, børnene, er der plads til forbedringer.

”Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om, hvilke kirkelige aktiviteter, der er for mine børn. I Indien er det naturligt, at børnene går i søndagsskole. Det kan jeg ikke læse noget om."

"Ligeledes kan jeg heller ikke læse noget om, hvordan mine børn kommer til at synge i kor. Eller hvordan jeg selv kommer til det for den sags skyld.”

Henvisning videre

Den opdaterende version af lutheranchurch.dk er tænkt som en informationsplatform. Noget, som i stor stil lykkes, mener Ajitha Roy.

Der er dog et punkt mere, hvor informationerne kan stå endnu skarpere, mener hun.

”Der er forskellige links til diverse kirkelige organisationer. Men hvis man bare hurtigt har brug for yderligere informationer og ikke har god tid som jeg, kunne det være en god ide med nogle telefonnumre under menupunktet kontakt, så man hurtigt kan komme videre.”